Feixant del Montsec

Es tracta d’un espectacular itinerari que recorre de banda a banda la paret sud del Montsec d’Ares per una estreta i llarga feixa . Encara que la cornisa en alguns punts es força estreta no té cap dificultat més enllà d’alguna fàcil grimpada o de qui pugui tenir vertigen.

No cal material específic excepte el casc ,sempre recomanable per si caigués algun roc de la paret o per alguna relliscada a les tarteres d’accés.  També força aigua i potser evitar els mesos més calorosos.

Un cop encertem el començament de la feixa tampoc hi ha gaire problema per seguir-la. En algun punt es canvia al pis de dalt per què el pas queda bloquejat per matolls, de forma que mitjançant una curta grimpadeta accedim a una altra feixa pocs metres més amunt i un tros més enllà tornem a baixar.  Hi ha alguna fita però de tota manera mirant per aquí i per allà es troba facilment la continuació.

Aquí podem veure un tram de la feixa. Malgrat la pinta areia i el considerable pati que hi ha, quan hi ets no dona sensació de ser molt exposat ni perillós.

Feixant del Montsec

Tram de feixa a la part central, on les parets son més altes.

Nosaltres vam fer el recorregut d’abaix cap dalt, començant a l’extrem est (número 3 a la foto), i acavant a dalt a Sant Alís (1.176m), el cim del Montsec.  Es pot veure l’itinerari al croquis del excel.lent blog ‘Muntanyaviva’.  També hi ha tots els detalls de com arribar i el que trobem explicat amb molt de detall:

En blau el Feixant del Montsec.

La pista és en bon estat per accedir amb un turisme, nosaltres vam aparcar a prop de la roca grossa que mencionen al croquis.  Després muntanya amunt per un corriol al costat de la roca en direcció al pany de paret taronja molt clar que es veu a la següent foto. Poc abans d’arribar a la paret comença la feixa cap a l’esquerra, però sense arribar arran de paret:

Feixant del Montsec

Hem de pujar per la pista en direcció al pany de paret ataronjat. Poc abans d’arribar comença el feixant.

Al començament de la feixa mirant enrere veiem les parets anteriors, per on baixarem cap al cotxe al final de l’excursió. Entremig hi ha la canal de la Xurulla.

Mirant enrere al començament del feixant

Tota l’estona la vista és amplia des de les alçades.

Camarasa des del Feixant del Montsec

Pasem nombroses canals que cauen vertiginoses i espolons que constitueixen magnifics miradors.

Canal en forma de tobogan

Val la pena entretenirse a cada resalt a contemplar el paissatge i les differents perspectives que es van obrint.

Mirant avall des d'un dels multilples espolons que pasem

Mirant avall des d’un dels multilples espolons que pasem

Les parets són imponents tant per dalt com per sota. I el camí no és tan estret ni exposats com semblaria en un principi.

Feixa entre verticals parets per sota i també per sobre

Seguim avançant per la feixa sempre força evident. De fet en la major part del recorregut es difícil perdre el camí (si no és volant).

Resseguint el Feixant del Montsec

Tot el que vola a la cassola!

Un que vola

Un que no segueix el feixant

Aquí tenim el tram que creua la Canal de l’Embut. Encara que sembli estret es pasa comodament per la cornisa, com es pot veure a les següents fotos.

Canal de l'Embut

Canal de l’Embut. El camí pasa per la feixa del centre, encara que sembli imposible.

Creuant la canal de l’embut. Com veiem es prou ample i es pasa amb força comoditat, encara que en algun punt cal ajupir-se una mica.

La canal de l'Embut

La canal de l’Embut

A la canal de l’Embut trobem les cadenes del camí equipat. Però nosaltres seguim flanquejant.

Canal de l'Embut

Canal de l’Embut. Aqui veiem les cadenes del camí equipat que ve d’abaix.

La canal de l’embut més d’aprop.

La canal de l'Embut

La canal de l’Embut

Després de creuar la feixa central de la canal de l’embut acabem de sortir per darrere els matolls amb certa comoditat.

Sortint de la canal de l'Embut

Sortint de la canal de l’Embut

Ja veiem les antenes damunt nostre, però encara queda un tros.

Antenes damunt del feixant

Seguint el feixant del Montsec

Seguint el feixant el fila, excepte alguna ovella un mica descarriada…

Mirant el paissatge

Pasem diversos espolons alternats amb canals on val la pena aturar-se a contemplar el paisatge.  Sobresurten de la paret i solen ser plans, de forma que els podem recorrer fins a la punta on la perspectiva s’amplia davant les parets del voltant.

Un dels múltiples miradors que pasem

Mirant enrere veiem les antenes i la feixa que ja hem recorregut, continuem ascendint en diagonal. Ja estem a prop de la sortida.

Feixant del Montsec

Les antenes mirant enrere, prop del final. Al centre el Feixant del Montsec.

Una de les multiples canals. La pista de Colobor a sota.

Arribem al final de feixa dalt de la carena. Caminem fins al cim de Sant Alís (1.676m).

Feixant del Montsec

Des del cim, vista de les antenes i els Pirineus nevats al fons

La tornada la farem resseguint tranquil.lament les parets per dalt.  Un cop arribem a la collada de Colobor baixem per la canal de la Xurulla fins la pista on tenim el cotxe. Una baixada també molt maca i recomanable.

Tot plegat constitueix una excursió no molt llarga ni dura en desnivell, però molt entretinguda, amb grans panorames i que val la pena fer amb calma.  L’única recomanació seria potser evitar els mesos d’estiu, doncs la paret dona directament al sud i seria una mena de torradora.  En ple hivern podem trobar neu a la pista i sobretot a dalt a la carena.

Encara que a diversos punts es pot escapar facilment, millor evitar ficar-se en cas de pluja o quan la roca pugui estar mullada o glaçada.