Travessa dels Flautats

La travessa dels Flautats és una espectacular i aèria travessia a la part alta de Sant Benet, recorrent la carena que formen les quatre agulles dels Flautats superiors, amb un parell de pasos espatarrants.  Complicat de classificar entre una excursió difícil o una cresta fàcil, però força impressionant. El darrer pas per assolir la Cadireta del Diable és realment cardiac, no deixa a ningú indiferent . Encara que al final no es tant difícil😉

Els Flautats i l'Elefant

Els Flautats i l’Elefant

Material i Dificultat

La travessa dels Flautats (no confondre amb la integral dels Flautats) és un itinerari difícil de classificar. Qualsevol que no tingui vertigen, que sàpiga fer rapel, grimpar bé i anar assegurat en alguns pasos exposats ho pot fer sense problemes. El pas difícil és un IV, un sol pas literalment amb un peu a cada agulla… i passar. Més que res el que impressiona.

Com que es un camí de anada i tornada per la mateixa cresta, si en algun punt no ens veiem amb cor de continuar fem mitja volta o esperem allà a que tornin els companys.

De material jo diria casc, arnes, rapelador, una corda de 30m mínim i unes 4 cintes expres i vagues. Peus de gat no calen.  Es pot anar un grupet, però mes de 7 o 8 es pot fer molt lent al haver-se d’assegurar a diversos punts.

Aproximació

L’aproximació la podem fer per la canal del Pou de Gat i el coll de l’Elefant, per anar obrint boca. Es una pujada forta i directe amb algunes grimpadetes, però més interessant i curt que no pas pel monestir i les escales.

Track GPS: Travessa dels Flautats per la canal del Pou de Gat.

Es pot aparcar a una petita explanada a uns 200m de les barreres del monestir (per fora). A l’altre costat de la carretera comença el camí, comencem a pujar i al poc tros agafem directe amunt la canal del Pou de Gat. Quan arribem al cami de l’Arrel tirem un tros a la dreta i de nou agafem cap a dalt per la canal Plana.

Un cop dalt anem a buscar la pared nord del l’Elefant i la resseguim per la base fins dalt del collet, el travessem i amb tendència a l’esquerra a traves del bosc i sense perdre molta alçada anem a buscar la canal entre el Fessolet i els Flautats. Al coll hi ha un arbre, que es veu a la foto a l’esquerra del Fessolet, on ens podem preparar. Aquí comença la travessa dels Flautats propiament dita.

Els Flautats i l'Elefant. Cara Oest.

Els Flautats i l’Elefant. Cara Oest.

La Roca de Sant Salvador és l’Elefant. I la Cadireta dels Flautats és també la Cadireta del Diable.

La Travessa dels Flautats

Comencem amb una grimpadeta molt fàcil (III) però una mica exposada, millor assegurar-se des de l’arbre un per un. Passem la primera agulla sense gaires dificultats i arribem a un curt rapel seguit d’una grimpada per creuar la següent agulla. Així arribem a la primera bretxa, on hem de buscar el punt on les parets estan més juntes i creuar estirant la cama (IV).

Després d’un tros més arribem al pas estrella de la jornada, la bretxa entre el Flautat occidental i la Cadireta del Diable (IV), passet espatarrant (literalment). Es tracta d’anar baixant assegurat fins que veiem la paret de davant el més aprop possible. Hi ha resalts i pedres on podem posar els peus baixant per la nostra agulla, llavors et gires i llences un peu cap a l’altre paret, quedant espatarrat sobre el vuit. Sembla que les cames no arribaran, però arriben😀. Passem a l’altre banda i grimpem cap a dalt.  Un cop ha passat el primer molta gent instal.la una segona corda més alta com a pasamà per ajudar als altres. Però un almenys ha de pringar.

Conec gent que sense massa idea d’escalar ni les cames gaire llargues han passat sense problemes i altres en canvi que siguent escaladors no s’han atrevit a fer el pas.

Travessa dels Flautats (Antonio Garcia Picazo)

De tornada el mateix cap enrere. El rapel ara és una curta escalada molt fàcil, amb preses com patates i bona roca. Trobem xapes tant aquí com al llocs necessaris de cada agulla. Algun empotrador pot anar bé opcionalment.

Per completar el dia podem tornar per la canal de la Mòmia cap al refugi de Sant Benet i el Monestir, fent així una circular.